Friday, August 29, 2014

TEH DR.SWEET : PART 3 - MANFAAT ROOIBOS DALAM TEH DR.SWEET


Rooibos 
Rooibos adalah berasal dari pokok, Aspalathus linearis, yang tumbuh hanya di kawasan kecil di wilayah Western Cape, Afrika Selatan. Namun, kebelakangan ini rooibos menjadi terkenal di seluruh dunia untuk dijadikan sebagai teh. Teh herba dari rooibos adalah minuman terkenal bagi generasi Afrika Selatan.

Teh dari Dr.Sweet 
KEISTIMEWAAN ROOIBOS

Manfaat Rooibos untuk Kulit dan Rambut 


  • Ciri-ciri Penenuaan - Superoxide dismutase yang ada dalam rooibos membantu dalam mengurangkan kedutan dan meningkatkan pengeluaran sel-sel kulit yang sihat.
  • Mencegah Gangguan Kulit - Tahap flavonoid yang tinggi dalam rooibos membantu dalam mencegah gangguan kulit seperti ekzema dan jerawat. Ia juga menjadikan kulit lebih sihat.
  • Ciri-ciri anti-bakteria dan hypoallergenic - Membantu memerangi pelbagai jangkitan bakteria pada kulit dan menghalang mereka daripada berlaku lagi. Ia juga membantu dalam melegakan alahan.
  • Menggalakkan Kulit Sihat - Rooibos mengandungi tahap vitamin dan mineral seperti vitamin D dan zink, yang membantu untuk menjadikan kulit sihat, berkilat dari dalam dan juga membantu untuk membuang sel-sel mati dari kulit kita. 
  • Meningkatkan Pertumbuhan rambut - Rooibos diperkaya dengan mineral seperti zink, kalsium, copper, dan kalium yang bukan sahaja menggalakkan pertumbuhan rambut malah memperkukuhkan akar rambut.  

  • Mencegah Rambut Gray - Tahap copper yang tinggi dalam ekstrak Rooibos membantu mencegah uban pramatang rambut.



Manfaat Rooibos untuk Kesihatan


  • Meningkatkan Sistem Imun - Antioksida dalam Rooibos meningkatkan sistem imun dimana membantu mengekalkan kecergasan serta menjaga kesihatan dari dalam. 

  • Mencegah Serangan Jantung, Strok dan Kanser - Antioksidan yang terdapat dalam Rooibos mengikat dengan radikal bebas dalam badan, yang membantu mengelakkannya daripada pengoksidaan dengan kolesterol dan menyumbat saluran darah (boleh menyebabkan serangan jantung atau angin ahmar) dan juga mengelakkan kerosakan sel dan kanser. 

  • Membantu Melegakan Tekanan dan Tekanan darah tinggi - Rooibos merupakan herba yang bebas kafein dan tidak mempunyai kilojoule yang mana amat baik dalam mengawal tahap tekanan darah badan, mencegah tekanan dan tekanan darah tinggi. 

  • Menguruskan badan - Rooibos yang diperam mempunyai rasa manis yang boleh membantu mengelakkan pengambilan gula. Ia adalah satu cara yang baik untuk mengawal selera makan dan menyusutkan lebihan berat daripada badan.


 Selamat Mencuba Teh Dr.Sweet ~

No comments:

Post a Comment